Vyhľadávanie:

Matematický kalendár

Matematický kalendár

V Gymnáziu na Alejovej ulici vedia ako podnietiť fantáziu a rozvoj logického myslenia

Ocenenie
Z ocenení, ktoré výhercom i spolupracovníkom na projekte odovzdali Beáta Vavrinčiková a riaditeľ SPŠH a Gymnázia na Alejovej ulici v Košiciach Ladislav Makó, sa všetci potešili.

Matematické súťaže pre chlapcov a dievčatá, či už na základných alebo stredných školách, nie sú ničím výnimočným. Olympiády, pytagoriády... Všetky však majú jedno spoločné. Úlohou je vyriešiť matematický problém. V Gymnáziu na Alejovej ulici v Košiciach prišli s novým nápadom.

"Zase budeme počítať?" pýtali sa na hodine vyučovania rozladení žiaci svojej učiteľky. Tvárili sa unudene, bez štipky záujmu, aj keď sa do riešenia matematických rébusov predsa len pustili. A išlo im to naozaj dobre. Talent na počty, ľudovo povedané, mnohým nechýbal a nechýba. Beáta Vavrinčíková vraví, že práve toto poznanie a skúsenosť ju priviedli k myšlienke, že podnecovať tvorivosť, fantáziu a rozvoj logického myslenia možno aj iným, netradičným, za to však veľmi účinným spôsobom. Čo ak by žiaci úlohy nielen riešili, ale sami si ich aj vytvárali? Od nápadu k činu nebola ďaleká cesta. Zrodil sa projekt Matematický kalendár 2004...

"Priznávam, vstupovala som do neho s menšími obavami, ale už o niekoľko týždňov po jeho spustení som bola mierne povedané zaskočená. Toľký záujem zo strany žiakov som neočakávala," nechala sa počuť koordinátorka projektu Beáta Vavrinčíková. Za necelých dvadsať dní od jeho spustenia v októbri lanského roka sa doňho prostredníctvom internetu zapojilo 157 tímov z 38 škôl z celého Slovenska. A ich počet stále narastal...

"Projekt sa skladal zo šiestich kôl," vysvetľuje pravidlá hry určenej žiakom siedmich ročníkov základných škôl až druhákom stredných škôl jeho autorka. "V každom z nich sa pripravoval kalendár na dva mesiace v roku a na účastníkov čakali štyri súťažné úlohy. Vymyslieť matematickú úlohu z daného učiva, napríklad na deliteľnosť alebo výpočet objemu telesa, potom z ľubovoľného učiva, ďalej takú, ktorej text sa nejakým spôsobom viaže k tomu - ktorému mesiacu v roku. Poslednou úlohou bolo vytvoriť obrázok, ktorý poslúži ako ilustrácia k jednotlivým mesiacom v kalendári."

Porota zložená z pedagógov hodnotila originálnosť, náročnosť, matematickú správnosť, zrozumiteľnosť a vhodnosť zadania i správnosť riešenia. V silnej konkurencii nemali šancu obstáť komplikované, ale ani veľmi jednoduché príklady. O tom, ktorá ilustrácia sa do konečnej podoby matematického kalendára dostane, rozhodovali účastníci projektu hlasovaním po skončení každého kola.

"Nemali sme ľahkú úlohu," vraví Beáta Vavrinčíková. "Do tvorby kalendára sa napokon zapojilo 762 chlapcov a dievčat v 263 tímoch zo 72 škôl z celého Slovenska a vybrať z 1860 úloh zaslaných do súťaže 366 nebolo vôbec jednoduché. Výsledok však stojí za to. V elektronickej podobe máme jedinečný, originálny kalendár, ktorý obsahuje na každý deň jednu matematickú úlohu. Nie obyčajnú, učebnicovú, ale zaujímavú, ktorú vymysleli samotné deti. Všetky vytvorené matematické zadania i obrázky sme bodovo ohodnocovali a nakoniec rozhodli o najúspešnejších tímoch. Stali sa nimi MGR z Gymnázia na Alejovej ulici v Košiciach, Silná štvorka zo ZŠ P. Jilemnického zo Zvolena, Suchari zo Súkromnej strednej odbornej školy Humanius Via z Holíča, tím ZŠ Okružná z Michaloviec a Mačičky z Gymnázia v Senici nad Myjavou."

Projekt finančne podporila spoločnosť U. S. Steel Košice, čím umožnila pozvať minulý týždeň na slávnostné vyhodnotenie celého projektu a trojdňový výlet do nášho mesta všetkých päť najúspešnejších tímov. Organizátori pre nich pripravili bohatý a zaujímavý program, v rámci ktorého absolvovali aj exkurziu v U. S. Steel Košice.

Ďalšie články

Spoločné vyhlásenie

Po stretnutí zástupcov vlády SR a vedúci predstaviteľov spoločnosti Nippon Steel Corporation / U. S. Steel Košice 9.2. 2024.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...