KONTAKT  |    _eng _sk

Vidia všetko, čo sa deje za ich chrbtami
           



Pridané: 11.02.2008
Autor: Iveta FIALOVÁ
Kategória: 06/2008

Vodiči väčších nákladných vozidiel využívajú výhody optického zariadenia

Cúvacie senzory, ktoré akusticky a vyššie verzie i opticky, signalizujú vzdialenosť prekážok za zadnou časťou vozidla, mimo zorného poľa vodiča, nie sú iba doménou luxusných osobných motorových vozidiel. Presvedčili sme sa o tom v prevádzke Cestnej dopravy divízneho závodu Doprava U. S. Steel Košice. Tunajšie nákladné vozidlá väčších rozmerov vybavili komunikačným optickým systémom, ktorý výrazne zvyšuje bezpečnosť ich pohybu.

"Bola to požiadavka generálneho manažéra pre bezpečnosť a hygienu U. S. Steel Košice," uviedol vedúci oddelenia vyťažovacie stredisko Cestnej dopravy Ivan Szitás, "a týkala sa vytypovaných vozidiel, ktoré sme mali opatriť kamerami umiestnenými v zadnej časti vozidiel a obrazovkou v kabíne vodiča, ktorá ukazuje priestor za vozidlom. V zozname sa nachádzalo 18 vozidiel - autožeriavov, tatroviek, ťahačov..."

Prvú kameru inštalovali v decembri 2007. Poslednú v predposledný januárový deň tohto roku. Tentoraz vodičov o výhodách novinky nebolo treba presviedčať. Po starom získavali prehľad o situácii za vozidlom iba pomocou spätných zrkadiel, ktoré nezachycovali celý zadný priestor. Ak chceli mať stopercentnú istotu, vždy museli z kabíny vystúpiť, vozidlo obísť a presvedčiť sa, čo je za ním. Teraz im stačí pohľad na obrazovku. Vidia všetko, čo sa deje za ich chrbtami.

Autožeriav Demag s nosnosťou 120 ton a ramenom žeriava 60 metrov, s ktorým jazdí Štefan Ihnát už 11 rokov, má funkčný systém iba niekoľko dní. "Ja som spokojný," povedal nám pri návrate z jazdy. Hoci patrí k najspoľahlivejším vodičom, za takmer 30 rokov práce vo firme nemal žiadnu nehodu, získal väčšiu istotu. Aj ten najskúsenejší vodič si totiž nemusí všimnúť prekážku. "Zvlášť nebezpečné môže byť, ak sa v blízkosti týchto veľkých vozidiel objaví nečakane človek. Teraz sa môžem bez obáv pohnúť dozadu, mám stopercentnú záruku bezpečnosti."

O výrobu a inštaláciu zariadení sa postarala košická firma MÚRcass. Jej riaditeľ Stanislav Labanc si spoluprácu pochvaľuje. "Postoj firmy k bezpečnosti svojich zamestnancov nás prekvapil v tom pozitívnom slova zmysle. Rozhodnutie inštalovať špičkovú technológiu nielen do novších vozidiel, ale aj do relatívne starých nie je obvyklé, ale považujeme to za obrovský krok v bezpečnosti dopredu. Potešil nás i záujem samotných dopravárov."

Kamery nie sú jediným opatrením dopravárov zvyšujúcim bezpečnosť premávky na cestách U. S. Steel Košice. Všetky nákladné vozidlá sú vybavené zvukovou signalizáciou cúvania a výstražnými majákmi oranžovej farby. Signalizáciu zdvihu korby vozidla má 29 vozidiel. "Tohto roku plánujeme ešte montáž bezpečnostných pásov do tých vozidiel, v ktorých ich výrobca neinštaloval. Bez nových sedadiel to však nie je možné, takže budeme meniť aj sedadlá vodičov a spolujazdcov. Chceli by sme rozšíriť tiež vozový park o dva valníky s hydraulickou rukou a dva hydraulické ramenové nakladače," informoval o plánoch I. Szitás.

Empty

ODPORÚČAME

01.04.2021
V testovacom mieste v areáli U. S. Steel Košice už testujú len zamestnancov
15.03.2021
Poznáme víťazné projekty Spoločne pre región 2021
17.02.2021
Sčítanie obyvateľstva 2021
17.12.2020
V roku 2021 venuje U. S. Steel Košice do súťaže štyri nové autá