
Pokračujeme aprílovými článkami z nášho archívu z rokov 1991 až 2000. Naša spoločnosť počas týchto rokov prešla privatizáciou, ktorá sa zavŕšila prevzatím košických železarní korporáciou U. S. Steel. Tento raz sú články zamerané na bezpečnosť.
Ani jeden úraz kvôli alkoholu
19. apríla 1991
V plnení protialkoholického programu prvé výsledkyEšte v decembri minulého roku nadobudol platnosť komplex opatrení na elimináciu požívania alkoholických nápojov pred nástupom do práce a v priebehu pracovného času. Tieto opatrenia boli prijaté závodnou radou pod názvom "Protialkoholický program". Program obsahuje organizačné, výchovné, ale aj represívne opatrenia, s cieľom dosiahnuť zásadné zmeny v požívaní alkoholických nápojov a nealkoholických nápojov na pracoviskách, pod vplyvom ktorých dochádzalo aj k pracovným úrazom. Jednotlivé súčasti programu začali prinášať pozitívne výsledky kontrol na požívanie alkoholu aj bez penalizácií zo strany inšpekčných orgánov. Protialkoholický program pôsobí relatívne krátky čas, ale na konkrétnych údajoch už možno vidieť prvé výsledky. Za tri mesiace účinnosti programu sa uskutočnilo 4 684 kontrol na dodržiavanie zákazu požitia alkoholických nápojov, pri ktorých bolo zistených spolu 27 pozitívnych výsledkov, čo je 0,57 percenta z kontrolovaných osôb. Protialkoholického programu sa zúčastnilo 274 organizačných jednotiek. Od prijatia protialkoholických opatrení sa zatiaľ neprihodila žiadna pracovná úrazovosť, pričom práve požívanie alkoholických nápojov sa v predchádzajúcom období stalo spolupôsobiacou príčinou pracovných úrazov až v 11 prípadoch, čo predstavuje z celkového počtu mesačne evidovaných 15 percent.
- krátené-
Správajme sa ako ľudia
15. apríla 1992
Rešpektujme Pracovný poriadok VSŽ
Aj napriek tomu, že paragraf 5 bod 5 Pracovného poriadku VSŽ a.s. stanovuje, aby zamestnanci a iné osoby povinne vchádzali do objektov spoločnosti a vychádzali z nich iba určenými vchodmi a východmi, ukazuje sa, že pre niektorých je toto ustanovenie problematické, ba až nepochopiteľné. Konflikty sa množia, ich intenzita sa stupňuje, agresivita zúfalcov narastá do nežiadúcich rozmerov. Ide najmä o vrátnicu 2 A, t. j. hlavný vstup pre motorové vozidlá. Mnohí za žiadnu cenu nechcú pochopiť, že je určený naozaj iba pre autá, že chodci sú z neho vylúčení už iba preto, aby nedošlo k úrazom. Niektorí sa chodia sťažovať na odbor ochrana „na eštebácke“ správanie príslušníkov našej polície po tom, keď sami na uvedenej vrátnici vyvolajú konflikt. Konflikty sú naozaj vážne. Dňa 30. marca 1992 Jiří M. posielal pracovníčky polície do… vrátničku napadol a vykrúcal jej ruky, 1. apríla 1992 Jozef D. sa drzým spôsobom násilím domáhal vstupu a po zadržaní mu bola dokázaná pozitívna skúška na požitie alkoholu. Dňa 3. apríla tohto roku Peter K. sa domáhal prechodu, a keď mu to nebolo dovolené, nadával pracovníkom polície do eštebákov a vyhrážal sa, že on im ukáže. Takýchto prípadov je na desiatky. Sú to zbytočné konflikty a ich odstránenie si vyžaduje málo: Správať sa ako človek, rešpektovať určité pravidlá a nezamieňať si pojmy demokracia s anarchiou.
Rešpektujme preto Pracovný poriadok VSŽ a.s. a na našich vrátniciach nastane kľud a pokoj.
- krátené -
Keď ide o sekundy
13. apríla 1994
Najzaujímavejší prípad podpráporčíka Vladimíra PetruRýchlosť, pohotovosť, vysoká profesionalita sú schopnosti, ktorými musí disponovať každý člen požiarneho útvaru nielen pri záchrane hodnôt pre plameňmi, ale aj života ľudí pri otravách plynom či zasiahnutí elektrickým prúdom. Veď v nejednom prípade rozhodujú sekundy. Aj podpráporčík Vladimír Petra zo spoločnosti VSŽ Ferrotrans s. r. o. si na jeden taký spomína: "Pamätám sa celkom presne. Bolo to temer pred dvomi rokmi, 12. júna, krátko pred pol desiatou dopoludnia, keď sme na náš útvar dostali hlásenie o otrave dvoch mužov na stavenisku kontiodlievania II. Okamžite sme so sanitkou vyrazili. Obaja postihnutí chlapi pracovali dole, na úrovni druhého suterénu v miestnosti o rozlohe 10 x 10 metrov. Išlo v podstate o akúsi nádrž, do ktorej sa dalo vliezť otvorom o priemere ani nie 60 centimetrov. Keďže ich úlohou bolo natrieť jej steny, vo vnútri mali navyše postavené lešenie, ktorého rúrky boli položené krížom cez otvor. Len veľmi ťažko sa tam dalo vojsť. Museli sme si spolu s kolegom najprv sňať dýchacie prístroje, prejsť dnu nechránení a vo vnútri si ich znovu nasadiť. Obaja muži ležali dnu na podlahe v bezvedomí a vo veľmi zlom stave. Jeden krvácal z úst, druhý z uší. V podstate záležalo na sekundách. V miestnosti pritom bola veľmi zlá viditeľnosť. Kvôli vysokej koncentrácií výparov zo špeciálnej náterovej hmoty, dvaja mladí muži stratili rýchlo vedomie. Podarilo sa nám oboch bezpečne vytiahnuť von. Po podaní prvej pomoci sme ich rýchlo prepravili do nemocnice v Šaci, kde na nás už pred príjmom čakali pripravení lekári. Životy dvoch mladých ľudí z Hutných stavieb, niečo vyše dvadsaťročných, sa podarilo zachrániť. Ľudia sú často ľahostajní, a aj keď to nerád hovorím, takí boli aj v tomto prípade. Pracovali s nebezpečnou látkou, no o dobré vetranie sa nikto nepostaral! Navyše im chýbali aj respirátory. Nebyť toho, že ich išli vystriedať, ktovie ako by sa to všetko skončilo."
- krátené -
Dopravná nehodovosť na komunikáciách VSŽ je varujúca
5. apríla 1995
Ako minimalizovať pravdepodobnosť kolízií
V roku 1994 sa na komunikáciách VSŽ a.s. stalo 52 dopravných nehôd, pri ktorých boli traja ľudia usmrtení, traja ťažko a dvaja ľahko zranení. Škoda na majetku predstavuje 698 700 Sk. Najčastejšou príčinou bolo v 15 prípadoch cúvanie, v 12 nepozornosť, v 12 prednosť v jazde, v 4 rýchlosť, nedodržiavanie vzdialenosti a 7 nehôd spôsobili iné príčiny. Pri jazde vo vnútri VSŽ je možné minimalizovať pravdepodobnosť kolízie dopravných prostriedkov, ak budú vodiči dôsledne sledovať a dodržiavať dopravné značenie, prihliadnu na hustotu premávajúcich vozidiel a mechanizmov na komunikáciách, predvídať možnosti náhleho zhoršenia viditeľnosti, v blízkosti prevádzok hlavne hutníckej prvovýroby, v dôsledku technologických a výrobných procesov, budú venovať maximálnu pozornosť vlečkám, železničným prejazdom (nie je výnimkou 5 - 6 nechránených železničných prejazdov za sebou ), predvídať znečistenie vozovky sypkými materiálmi, hlavne na miestach výjazdu z troskoviska, Multiservu, komunikácii na vrátnici číslo 7, po ktorej sa vyváža podstatná časť sypkého materiálu a pri stretnutiach s "nadrozmernými vozidlami" ich míňať minimálnou rýchlosťou. Vozidlá a mechanizmy, ktoré jazdia v areáli VSŽ, musia byť v dobrom technickom stave. Vodiči by sa pred jazdou mali presvedčiť o funkčnosti bŕzd, osvetlenia, pneumatík a podobne. Majitelia by z premávky mali vylúčiť tie vozidlá, ktoré nespĺňajú podmienky pre bezpečnú prevádzku.
- krátené -
Na chôdzu treba používať vyhradené chodníky a prechody
29. apríla 2000
Pracovný aktív zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdraviaBezmála 120 zástupcov zamestnancov bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (BOZP) z divíznych závodov, závodov a úsekov spoločnosti VSŽ OCEĽ a.s. sa zišlo 18. apríla vo Ferrocentre na pracovnom aktíve. Cieľom podujatia, prvého svojho druhu, ktoré organizovali VSŽ OCEĽ a.s. a VSŽ VaPC a.s., bolo oboznámiť účastníkov so zákonom č. 330/1996 Z.z. o BOZP, novými právnymi predpismi, vyhláškami a smernicami v tejto oblasti. V tejto súvislosti zamestnanci odboru bezpečnosť a hygiena práce VSŽ OCEĽ a.s. zachytili na svoj fotoaparát ako sa to nemá robiť. Všetci zamestnanci vedia, že na chôdzu treba používať vyhradené chodníky a prechody.
- krátené -