Vyhľadávanie:

Spoločné vyhlásenie iniciatívy priemyselných a zamestnávateľských organizácií

Spoločné vyhlásenie iniciatívy priemyselných a zamestnávateľských organizácií

Spoločné vyhlásenie iniciatívy priemyselných a zamestnávateľských organizácií krajín strednej a východnej Európy (CEE 6)

Čína je jedným z najdôležitejších obchodných partnerov tak pre štáty strednej a východnej Európy, ako aj samotnú Európsku úniu (EÚ). Ako zástupcovia priemyselných a zamestnávateľských organizácií Slovenska, Rakúska, Českej republiky, Maďarska, Slovinska a Chorvátska máme záujem o konštruktívny a otvorený dialóg s partnermi v Číne, ale aj o jednoznačný postoj k otázkam, ako je dodržiavanie medzinárodných obchodných pravidiel.  Sme preto znepokojení rastom vplyvu čínskej vlády na ekonomiku Čínskej ľudovej republiky, stále sa zhoršujúcou nadbytočnou kapacitou výroby, stratou európskeho  “know-how” a negatívnym vplyvom dumpingu na čoraz väčšom počte trhov.

Základným princípom našej ekonomickej činnosti je spravodlivá hospodárska súťaž založená na pravidlách otvoreného trhu. Otázkou v tejto súvislosti zostáva, ako v decembri tohto roku implementovať protokol o pristúpení Číny k Svetovej obchodnej organizácii (WTO): považovať ju pri dumpingovom konaní za trhové alebo netrhové hospodárstvo?  Európa v tejto veci nesmie dovoliť žiadnu nejasnosť.

Faktom je, že Čína v súčasnosti hľadá riešenie pre svoje vnútorné ekonomické problémy prostredníctvom podpory exportu. Výrobná kapacita v širokej škále jej priemyselných odvetví nie je utlmovaná a masívna nadprodukcia je nasmerovaná na otvorené medzinárodné trhy. V rastúcom počte priemyselných odvetví je čínska produkcia ponúkaná za iracionálne ceny - pod úrovňou výrobných nákladov klasických trhových ekonomík, čo systematicky vedie k vytláčaniu medzinárodných konkurentov z trhu. Európske spoločnosti sú tak pod tlakom doma, ako aj na zahraničných trhoch, s priamym dopadom na konkurencieschopnosť ako aj stratu pracovných miest v mnohých sektoroch, ako je oceľ, kovy, papier, stavebný materiál a technológie v oblasti obnoviteľných zdrojov energie. Viac ako kedykoľvek predtým je preto nevyhnutné posilniť účinnosť našich antidumpingových nástrojov. Akékoľvek oslabenie antidumpingových zákonov by v dlhodobom časovom horizonte ohrozilo životaschopnosť existujúcich firiem v Európe a zároveň paralyzovalo investície do technológií, výrobu a zamestnanosť v Európe.

Čína sa dožaduje, aby bola považovaná pre účely obchodného práva EÚ za trhovú ekonomiku. Znamenalo by to, že antidumpingové opatrenia na jej export by mohli byť uvalené len vtedy, ak by ceny čínskeho tovaru vyvážaného do Európy boli nižšie ako domáce ceny v Číne. Vzhľadom na to, že ceny v Číne sú skreslené vládnymi intervenciami a podporou, takáto situácia by viedla k obrovskému nárastu dumpingu, proti ktorému by už nebolo možné konať.

Po orientačnej diskusii v júli 2016 načrtli európski komisári verejnosti prvé obrysy tretej alternatívy riešenia budúceho zaobchádzania s čínskymi dovozmi, pritom sa však vôbec nezmienili o prístupovom protokole Číny k WTO. Mal by sa zrušiť zoznam netrhových ekonomík v základnom antidumpingovom nariadení EÚ a nový režim by bol aplikovaný na všetkých členov WTO na báze narušení trhu v jednotlivých krajinách alebo odvetviach.

Takýto prístup Komisie môže pomôcť odvetviam ohrozeným nekalými obchodnými praktikami iba v prípade, ak budú existovať objektívne kritériá na stanovenie celoštátneho narušenia trhu a dôkazné bremeno sa nepresunie na európskych výrobcov. Firmy v EÚ majú obmedzené možnosti, najmä čo sa týka malých a stredných podnikov, pri získavaní úradných dokumentov, informáciách o dotáciách a päťročných plánoch od čínskych orgánov alebo z iných zdrojov. Vzhľadom k nedostatočným informáciám je nevyhnutné používať objektívne kritériá, akými je napríklad päť technických kritérií EÚ pre definíciu trhovej ekonomiky. Štandardná metóda na výpočet dumpingových marží by mala byť umožnená len v prípade, ak Čína preukáže, že kumulatívne spĺňa všetkých päť kritérií.

Žiadame naše vlády, aby trvali na zachovaní a posilnení úrovne našej ochrany a schopnosti reagovať na dumping v rámci budúceho právneho rámca (čo sa týka štatútu trhového hospodárstva pre Čínu aj modernizácie ochranných obchodných nástrojov).. Základné požiadavky európskych výrobcov sú nasledovné:

1)    Zapracovanie piatich kritérií pre definíciu trhovej ekonomiky do zoznamu kritérií pre "narušenie trhu", ktorý má vypracovať Komisia

2)    Zachovanie dôkazného bremena na strane Číny, nie jeho prenos na Európsku komisiu a európsky priemysel.

3)    Pokračovanie v metóde výpočtu dumpingových marží založenom na nákladoch a cenách v reálnom trhovom hospodárstve, a nie na cenách skreslených zásahmi zo strany čínskej vlády.

4)    Urýchlenie a zlepšenie účinnosti antidumpingových šetrení

5)    Čiastočné  neuplatňovanie pravidla nižšieho cla pri deformácii na trhu surovín a energií alebo subvenciách zo strany exportujúcich krajín na základe jasne stanovených kritérií 

 

Christoph Neumayer, Director General
IV - Federation of Austrian Industries    

Davor Majetic, Director General
HUP - Croatian Employers' Association

Stanislav Kázecký, Vice-President
SPCR - Confederation of Industry of the Czech Republic

István Wimmer, Secretary General
MGYOSZ - Confederation of Hungarian Employers and Industrialists

Peter Molnar, Secretary General
RUZ - National Union of Employers of Slovakia  

Jože Smole, Secretary General
ZDS - Employers’ Association of Slovenia

Ďalšie články

Spoločné vyhlásenie

Po stretnutí zástupcov vlády SR a vedúci predstaviteľov spoločnosti Nippon Steel Corporation / U. S. Steel Košice 9.2. 2024.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...