Vyhľadávanie:

Z Gelnice do Krompách cez Plejsy

Tip na víkend

V marci sa môžeme vydať na prechádzku za posledným snehom do lyžiarskeho strediska Plejsy netradične, z južnej strany od Gelnice. Na vyhriatych stráňach už možno nájdeme aj prvé klíčiace kvietky. Na výstup použijeme žltú značku. Od kamenného mosta v Gelnici pokračujeme po Hlavnej ulici na Banícke námestie. Žltá pokračuje po ceste, my však použijeme malú obchádzku podľa žltých šípok, ktoré nás privedú priamo na zrúcaniny Gelnického hradu. Na náučných tabuliach čítame informácie o hrade i o meste. Pokračujeme podľa žltých šípok uličkami pomedzi domy a prvou možnou odbočkou doľava schádzame na cestu v doline opäť na žltú značku. Zdevastovaný smerovník nám zakrátko ukazuje smer nášho ďalšieho postupu – lúčime sa s údolím a prudko stúpame doľava lúkou a potom lesom. Postupne sa nám začínajú pri pohľade späť otvárať prekrásne výhľady.

Ako stúpame, náš obzor sa neustále rozširuje, napravo vidíme Kojšovskú hoľu a rovno oproti nám Kurtavú skalu s kameňolomom. Po vyše hodinke sa stúpanie zmierňuje a prichádzame k smerovníku označenému ako Hrob baníka. K hrobu s letopočtom 1937 sa dostaneme po niekoľkých metroch smerom doľava po zelenej značke. Traduje sa, že tu našli zavraždeného neznámeho baníka v slávnostnej uniforme a tu ho aj pochovali.

Po krátkom odpočinku pokračujeme ďalej po žltej značke až na Tatarkov kríž. Dali ho postaviť už v roku 1820 a stojí na ceste, ktorou prechádzali furmani medzi dvoma baníckymi oblasťami – Gelnicou a Slovinkami. Tu prechádzame na zelenú značku, peknou lesnou cestou sa o chvíľu dostaneme pod Krompašský vrch a pripájame sa k červenej značke, po ktorej prídeme až na priehybu Plejsy. Pri modrej šípke na smerovníku čítame, že do Krompách nás čaká ešte viac ako hodina cesty. Bude to však príjemná cesta dolu kopcom s krásnymi výhľadmi. Lavičky pri altánku pred chatou nám ponúkajú posedenie s prekrásnym výhľadom na Vysoké Tatry, Spišský hrad a masív Sľubice bezprostredne pred nami.

Po odpočinku schádzame k chate Energetik a krížom cez zjazdovku sa popod lanovku dostávame do lesa. Príjemným klesaním s výhľadmi sa cez Bačov vrch dostaneme na Krompašskú železničnú stanicu. Dĺžka trasy je 15 km, prevýšenie 714 m.

Ďalšie články

Spoločné vyhlásenie

Po stretnutí zástupcov vlády SR a vedúci predstaviteľov spoločnosti Nippon Steel Corporation / U. S. Steel Košice 9.2. 2024.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...